Renovering av veterantraktor Oliver Hart-Parr 18-28, 1936.

Sidan upplagd 2007-07-29, uppdaterad senast: 2014-03-20. Se några korta videofilmer längst ner på sidan.

Den här "pärlan" av fabrikat Oliver Hart-Parr, modell 18-28, med serienummer 802931, tillverkades som

en av de sista år 1936 och skeppades därefter omonterad packad i trälådor från Iowa över oceanen till

Göteborg. Importör var Söderberg & Haak och just den här "pärlan" såldes av Grillby Jernhandel till vår

far i början av 1937 för 7000 SEK (motsvarar 180.000 SEK i 2006 års penningvärde).

Tyvärr var den med om en brand, när blixten slog ner och brände ner bl.a. den loge där Olivern stod.

Den var då i någorlunda gott skick och körbar. Elden brände bort all färg och alla elektriska kopplingar

samt all bakelit. Nerfallande takbjälkar och tegelpannor formade om mycket av plåten och gav sprickor

i grenrör, magnet etc. Därefter har den stått ute under en presenning till juni 2007 då den blästrades

och rostskyddsmålades. Därefter såg den ut så här i juli 2007:

Motorn gick inte att veva runt. Den plockas isär och alla delar kontrolleras. Magnetaxeln hade fått

sig en knäck och var sned och låste motorn. F.ö. så rengjordes alla delar från "kokt" olja, sot,

tegelskärvor osv.

I augusti 2007 återstår det att anskaffa alla delar som blivit så förstörda att de inte går

att reparera. De är:

1. Magnet (amerikansk Bosch)

2. Ratt

3. Lock till oljepåfyllningen på regulatorn

4. Instrumenten för oljetryck och temperatur

5. Bränslekoppen med kranar

6. Kylargardin

Under tiden vi letar efter dessa delar så repareras annat, bl. a.:

Förgasarens ena sida har smält, är deformerad och har hål. Kan lagas.

Oljerenarens filter är uppbränt. Nytt tillverkas av filtmatta.

Förgasarens flottör av kork är bränd och deformerad. Ny flottör tillverkas.

Grenrör spräckt. Svetsas.

Insugsröret också spräckt. Lagas också.

Alla packningar utom topplockspackningen skadade. Nytillverkas.

Kilrem uppbrunnen. Nytillverkas alt. hitta samma profil och längd färdig.

Alla smörjnipplar byts ut mot nya.

Oljetrågen i motor och växellåda rengörs.

Alla deformerade plåtar knackas ut. (Skärmar, huv, luftrenare, tankar för bensin och fotogen)

Färger enligt originalnyanser ska anskaffas

osv

Någon exakt tidplan för detta arbete finns inte men under sommaren 2008 borde det första

startförsöket kunna göras.

Läget 2007-08-28 är att efter att alla delar som plockats bort och rengjorts så har "traktorstommen"

lackats i originalfärgerna. Framjulslagren är rengjorda och packningar bytta. Alla smörjnipplar är bytta.

Del för del kommer nu att lackas och monteras. En magnet som passar har införskaffats. Oljefilterinsatsen

behövde inte tillverkas, ett som hör till en Buster 400 passar nämligen.

Delarna 2 - 6 ovan saknas fortfarande.

Vartefter arbetet fortskrider kommer rapporten att uppdateras.

Läget 2007-11-01 är att vi konstaterat att sprickan i blocket inte bara gick utåt utan också inåt.

Efter påfyllning av motorolja och kylarglykol samt åter urtappning av oljan visade det sig att oljan

innehöll glykol. Skärmarna återstår att knackas ut och lacka. Så nu ser den ut så här:

Läget 2008-05-01, nu ser den ut så här:

Här gör historien om renoveringen ett uppehåll medan vi letar ett helt motorblock. I övrigt

så finns nu alla delar monterade.

Läget 2008-06-21, en donator är funnen! Underverket ser ut så här.

Transplantationen har börjat.

Läget 2008-09-15. Bytet av motorblocken är genomfört. I det "nya" motorblocket

hade cylinderfordren bytts mot andra med större cylindervolym varför de kolvarna

också måste användas. En av kolvarnas ringar var skadade. Nya är beställda.

I avvaktan på att de levereras blir det en ny paus. Tålamod och uthållighet är bra

egenskaper vid renovering av veterantraktorer.

Läget 2009-02-19. Nu lär kolvringarna vara på väg från USA.

Läget 2009-06-10. Till slut så kom dom. Nu är kolvringarna monterade, allt är monterat,

vatten i kylaren påfylld. Topplockspackningen är otät! Ny tillverkas i Polen, kommer inom

3 veckor. Tro det den som vill.

Nu ser reservdelstraktorn (organdonatorn) ut så här, nedan. Det är samma traktor

som den bortre på bilden närmast härovan.

Läget 2009-07-22. Topplockspackningen har anlänt.

Läget 2009-09-19. Magnetproblem. Den första är förstörd av branden. Nummer två är

ihoprostad. Den tredje fungerar utmärkt i bänk, men är "stendöd" på traktorn. Troligen

kortsluter axeln med drivningen. Den fjärde verkar helt juste för övrigt men har en inbyggd

impuls, vilket redan finns på traktorn, och är därmed oanvändbar. En femte är under utprovning.

Läget 2009-12-08.

En natt i början av november väcktes jag av en idé. "Kontrollera om magneterna går åt

rätt håll". Det visade sig efter att jag provat att det är det som är problemet. Alla fungerande

magneter som jag har provat, ger gnista om man vevar dom moturs, MEN impulsen på traktorn

driver medurs, alltså ingen gnista. Försöken att "vända" tändningen på en av magneterna har

övergivits, och en sjätte är nu införskaffad i utbyte mot en "felvänd". Den sjätte är nu inlämnad

för genomgång.

Man får inte tappa "gnistan" för då kommer det aldrig att funka.

Läget 2009-12-24.

Nu minsann gnistrar magneten som det värsta fyrverkeri. Men nu ser TRAKTORN ut så här:

därför går det fortsatta renoveringsarbetet likt björnen i ide. Återupptas 2010.

Läget 2010-09-05.

Arbete med att få förgasaren tät pågår. Tyvärr har tiden inte riktigt räckt till för Olivern i år. Hoppas

på snar bättring.

Läget 2011-01-09.

Efter ett långt uppehåll så blev en ny förgasarpackning tillverkad och monterad idag.

För att se att den var tät så fyllde jag tanken med lite bensin och vevade några varv

på motorn. Förgasaren verkade inte läcka men för att vara på den säkra sidan så vevade

jag några varv till och vad händer? Jo, motorn hoppar igång med rök och ett dj-a oväsen

(avgasröret var inte monterat). Garagedörrarna åkte upp så omgivningen skulle få njuta.

Det lät som musik och luktade som parfym. Det här kommer naturligtvis att dokumenteras

och läggas ut här så småningom.

Under tiden får ni njuta av hur renoveraren "rattar" en exakt likadan traktor

(fast med gummihjul) år 1951

Läget 2011-07-09.

Det råkade bli exakt ett halvårs uppehåll, men idag var alla "måsten" avklarade så

det blev tid över att provstarta igen. Det gick! Den gick för egen maskin ut ur garaget

och ställde sig  bredvid "brorsan". Där la han av i brist på näring. En kopp bensin

räcker inte långt. Men där står den bra så länge. Måtte det inte ta ett halvår

tills det blir tid igen.

Den till vänster är originaltraktorn. Den till höger är "reservdelslagret". Original-

traktorn har originalfärger. De är något ljusare och är blybaserade, vilket egentligen

inte är tillåtet längre. Reservdelstraktorn fick därför BM-färger så nära originalet

som möjligt men utan bly.

Det som återstår är lite "finlir" med att få till en jämnare gång och att fixa några läckage.

En videosnutt som visar när Olivern startar

Den här filmen avslutas med 2:ans växel. Det finns en 3:e också. Oliver körning

Nu är allt finlir som kan göras gjort. Det finns en del som är långt ifrån perfekt, men den

går igång ganska snällt och har nått det stadium att den väntar på att få fara tillbaka

till Källgården.

Läget 2013-06-09.

Idag har den farit tillbaka till Källgården. Tyvärr klarade den inte examensprovet

att själv gå upp på flaket. Den hostade till några gånger och var på väg att starta,

men så dog den igen. Därför fick den hjälp och rattades säkert av sin nya husse.

Bye, Bye